• Forside
  • Nyheder
  • Kalender 2025
  • Om NYVK
    • Organisation >
      • Referater
    • Vedtægter >
      • ... kun som tekst
    • Print selv køreplade
  • Medlemskab
  • NYVK shop
  • Arkiv
  • Kontakt
Ny Veteranknallert Klub
  • Forside
  • Nyheder
  • Kalender 2025
  • Om NYVK
    • Organisation >
      • Referater
    • Vedtægter >
      • ... kun som tekst
    • Print selv køreplade
  • Medlemskab
  • NYVK shop
  • Arkiv
  • Kontakt

Info om ny E10-benzin - fortsat

Opdateret 19. januar 2020
Dette er en underside til "Info om ny E10-benzin" - gå til første side i føljetonen her...
Tekst: Mogens Skriver Rasmussen, Ny Veteranknallert Klub

Undgå ethanol i benzinen - hvorfor?

Fordi knallerter - klassiske som veteraner - kan tage skade
Påvirkning af materialer og mekaniske dele

Ethanol påvirker plast og gummi.

Ethanol opløser blødgørere i plast, hvilket gør dem porøse og kan lække. Disse plastmaterialer kan også blive klæbrige. Med 10% ethanol i E10-benzin øges denne risiko betydeligt.
Eksempler på sårbare elementer med plast i knallerten er:
  •  manifold-forseglinger
  •  gummier
  •  benzinslanger
  •  plast-flyder i karburatorer
  •  krumtap pakningssæt
  •  belægning af indersiden af benzintanken
  •  benzinventilforseglinger
  •  benzinkappe gummi
  •  floatfilter i benzinslangen
  •  floatkammer tætning
  •  benzinkammer pakning
  •  cylinder pakninger, etc.


Vandopsamling i brændstoftanken
Ethanol absorberer vand fra luften.
Vandet kondenseres i tanken, og ethanolen understøtter ikke længere benzin.

Dette er dårlige nyheder for vores knallerter, fordi det sænker oktantallet i benzin, det giver et lavt oktanbrændstof øverst på tanken og en vand-ethanolblanding i bunden af tanken.
Hvis denne vand-ethanolblanding suges ind i forbrændingskammeret, forekommer en dårlig start og meget ujævn kørsel af motoren. Dette kan også forårsage skade på motoren.

Glasfiber eller fiberglas opløses
Knallerter med glasfiberbrændstoftanke kan få problemer, da ethanolen opløser visse ingredienser i glasfiber.

Korrosion af aluminiumsdele
Korrosion af aluminiumsdele kan opstå på grund af ethanol i benzin.
Kan medføre skader og blokering af karburatoren. Korrosion af aluminium på grund af ethanol i benzin er en proces, der accelereres af tilstedeværelsen af vand i brændstoffet.

Ethanol er hygroskopisk (dvs. ethanol udtrækker vanddamp fra luften). Dette har også en negativ indvirkning på brændstofkvaliteten og korrosion af aluminiumsdele.

Betydning for kørslen
Højere brændstofforbrug.
Bioethanol og benzin blander godt sammen med 2taktolie hver for sig, men sammen blander de tre komponenter ikke godt.

Ethanol indeholder mindre kemisk energi end benzin, og det betyder, at der kan køres færre kilometer pr. liter brændstof. Der kan forventes en reduktion på 3-5 pct. i antallet af kilometer.

Kort holdbarhed for E10
E10 ældes hurtigere end Euro95. Opbevaringstiden for Ethanol er ca. 3 måneder.

Leder du efter en kvikguide til tankning af gamle knallerter? - se her...
NYVK
  • fællesskab
  • oplevelser
  • rejser
  • køreture
for alle på tværs af alder, køn og nationalitet

Ny Veteranknallert Klub

Stiftet 30. oktober 2014

Formand
Viggo Olesen tlf.  +45 40 25 55 23
Læs mere
Picture
  • Forside
  • Nyheder
  • Kalender 2025
  • Om NYVK
    • Organisation >
      • Referater
    • Vedtægter >
      • ... kun som tekst
    • Print selv køreplade
  • Medlemskab
  • NYVK shop
  • Arkiv
  • Kontakt