• Forside
  • Nyheder
  • Kalender 2025
  • Om NYVK
    • Organisation >
      • Referater
    • Vedtægter >
      • ... kun som tekst
    • Print selv køreplade
  • Medlemskab
  • NYVK shop
  • Arkiv
  • Kontakt
Ny Veteranknallert Klub
  • Forside
  • Nyheder
  • Kalender 2025
  • Om NYVK
    • Organisation >
      • Referater
    • Vedtægter >
      • ... kun som tekst
    • Print selv køreplade
  • Medlemskab
  • NYVK shop
  • Arkiv
  • Kontakt

Nyheder fra NYVK

Kategorier

Alle
Åbent Hus
Aktiviteter
Aktiviteter 2022
Bestyrelse
Billedgalleri
E10-benzin
Emaljeplader
Ethanol I Benzin
Faceboook
Forsikring
Gavekort
Generalforsamling
Hjemmesiden
Impulsiv Knallerttur
Indmeldelse
Kalender 2015
Kalender 2016
Kalender 2017
Kalender 2018
Kalender 2019
Kalender 2020
Kalender 2021
Kalender 2022
Kalender 2023
Kalender 2024
Kalender 2025
Medieomtale
Medlemmer
Mossø Open
Nyhedsbrev
Nyvk-logo
Nyvk-shop
Prüfrex ZW5
Rud Moppers
Skruedag
Sveriges Tur
Trafikveste
Tyskland
Værkstedskaffe
Vedtægter
Video

Arkiver

Juni 2025
Maj 2025
April 2025
Marts 2025
Februar 2025
Januar 2025
December 2024
November 2024
Oktober 2024
September 2024
August 2024
Juli 2024
Juni 2024
Maj 2024
April 2024
Februar 2024
Januar 2024
December 2023
November 2023
Oktober 2023
August 2023
Juli 2023
Juni 2023
Maj 2023
April 2023
Marts 2023
Februar 2023
December 2022
November 2022
September 2022
August 2022
Juli 2022
Juni 2022
Maj 2022
April 2022
Marts 2022
Februar 2022
November 2021
September 2021
Juli 2021
Maj 2021
April 2021
November 2020
September 2020
August 2020
Juli 2020
Juni 2020
Marts 2020
Februar 2020
Januar 2020
November 2019
Oktober 2019
September 2019
August 2019
Juli 2019
Juni 2019
Maj 2019
April 2019
Marts 2019
Februar 2019
Januar 2019
November 2018
September 2018
August 2018
Juli 2018
Juni 2018
Maj 2018
April 2018
Marts 2018
Februar 2018
Januar 2018
December 2017
November 2017
Oktober 2017
September 2017
August 2017
Juli 2017
Juni 2017
Maj 2017
Marts 2017
Februar 2017
Januar 2017
December 2016
November 2016
Oktober 2016
September 2016
August 2016
Juli 2016
Juni 2016
Maj 2016
April 2016
Marts 2016
Februar 2016
Januar 2016
December 2015
November 2015
Oktober 2015
September 2015
August 2015
Juli 2015
Juni 2015
Maj 2015
April 2015
Marts 2015
Februar 2015
Januar 2015
December 2014
November 2014
Oktober 2014


"Den kører nu godt så'n en Honda"

5/8/2022

 
Ordene er Bent Sørensens. Eller rettere Motor-Bent, som han kaldes mand og mand imellem. I godt 40 år har han drevet forretningen, som han og hustruen Hanne overtog i Østbirk i 1981. Den gang med adresse på Storegade 23 og med betegnelsen ”Cykel og knallertværksted.” I dag er betegnelsen ”Bents Motorværksted” og mange veteranknallertejere har været forbi for at få fikset klenodiet, når teknikken har drillet.
Klik på billederne for at se dem i større gengivelse.
Billede
Da "Motor-Bent" for nu godt 40 år siden overtog cykel- og knallertforretningen i Østbirk, var knallerterne et transportmiddel. Siden er han selv blevet grebet af veteran-iveren og har restaureret et hav af gamle knallerter.
Kærligheden til knallertmærket Honda lægger Bent Sørensen ikke skjul på. Han var gennem mange år autoriseret forhandler af mærket, og målt i antallet af Honda-knallerter pr. indbygger har Østbirk uden tvivl været i toppen, når Honda-importøren lavede statistik over salget i Danmark tilbage først i 80’erme.
”I 1983 solgte vi 53 knallerter og de fleste var Honda’er,” fortæller Bent Sørensen, der også holder sig til Honda’en, når han selv kører af sted på tur i f.eks. Ny Veteranknallert Klub. Her har han og familien været medlemmer siden klubbens start i efteråret 2014.
 
Arbejdet er en hobby
Bent Sørensen har skruet i knallerter så længe, han kan huske. Motor og teknik har altid interesseret ham.
”Så jeg er så heldig, at arbejdet også er min hobby,” konstaterer han med et stort smil. Forretning og værksted driver han fortsat i en alder af 74 år. Men aktivitetsniveauet har af helbredsmæssige årsager måttet nedjusteres noget.
Biler reparerer han ikke mere. Det stoppede han med, da han fyldte 67. For et par år siden meldte han også pas på opgaven med reparation af havetraktorer. Men cykler, knallerter, plæneklippere og andre motordrevne maskiner og køretøjer i mindre målestok tager han sig fortsat gerne af i værkstedet.
Artiklen fortsætter under billedet
Billede
Den oprindelige forretning på Storegade 23 i Østbirk med Hanne og Bent Sørensen udenfor i 1991. Bygningen indgik i et byfornyelsesprojekt og blev i solgt i 2005, hvorefter den blev nedrevet. Foto: Privat
Skal helst ud at skrue
”Jeg skal altså helst ud at skrue. Men helbredet gør, at jeg har brug for flere pauser,” fortæller han. En sidegevinst ved aktiviteten i værkstedet er strømmen af kunder eller bekendte, der lige kigger indenfor. En god snak er der altid tid til.
Mens reparation af biler er ophørt, så har en enkelt NSU dog plads i værkstedet. Det er husstandens egen. En NSU Prince fra 1973, som er erhvervet i nyere tid.
Den cremefarvede NSU er fra samme år, som Bent Sørensen blev udlært som mekaniker hos NSU-forhandler Hans Lauge i Horsens.
Herefter arbejdede han nogle år hos Østbirk Bygningsindustri – i dag bedre kendt som Velux. Her kørte han truck og arbejdede med maskiner. Problemer med olieeksem betød dog, at han måtte stoppe. Familien boede den gang i Sattrup. På hjemmeadressen var handel med brugte biler og bilreparation blevet en levevej, da muligheden for at overtage cykelforretningen i Østbirk efter Børge Holm opstod i 1981. Til forretningen hørte også en bolig, og familien rykkede dermed til ”storbyen”.
Knallerter i en lind strøm
I forretningen på Storegade blev der solgt nye knallerter i en lind strøm. KTMer, Kreidlere, Tomos Quadro’er – og Honda’er ikke at forglemme - fik glade, nye ejere. I Storegade pressede kommunen på med byfornyelse. Kirken manglede udenomsplads til bla. parkering, og efter en del år med ihærdig modstand, måtte Hanne og Bent Sørensen afstå bygningen, hvor forretningen havde til huse. Hele karréen skulle rives ned. I 2005 blev forretning og værksted flyttet til nuværende adresse på Ryvej 7. Varesortimentet omfattede på det tidspunkt foruden cykler overvejende scootere og ”PGO”er. Og det var ikke småting, der ”gik over disken.” På et enkelt år blev der solgt 40 scootere.
Artiklen fortsætter under billedet
Billede
Reservedele til lidt af hvert er på lager.
Interessen for veteranerne blev vakt
Men samtidig var interessen for de gamle knallerter begyndt at få en større udbredelse. Det satte også sit præg på henvendelserne i værkstedet hos Bent Sørensen, der selv blev grebet af fænomenet. Det er gennem årene blevet til et utal af renoveringsprojekter. Han havde nu ellers haft en del knallerter af ældre model, som han havde gemt. Men de var for længst blevet solgt, da han selv fattede interesse for veteranerne.
”Så måtte jeg jo i gang med finde stumper, ligesom alle de andre, der var i gang med projekter,” ler han.
Artiklen fortsætter under billedet
Billede
Færdige renoveringsprojekter står tæt i udstillingen hos "Motor-Bent".
Fra skrotbunke til glansbillede
Wooler, Radexi, SCO, Yamaha, Suzuki, Puch er blandt mærkerne, der har fået nyt liv i hans værksted.  Af Puch’erne er det en endeløs stribe af Puch Maxi’er, der er blevet bragt til ære og værdighed igen. Nogle af veteranerne har han fået foræret for at hente dem. Andre har han måttet handle sig frem til.
De færreste har været noget at prale af, da han overtog dem efter en kummerlig tilværelse – ofte henslængt i et hjørne. En Yamaha f.eks. havde i flere år stået op ad et nedløbsrør – med nøglerne i.
”Jamen, ingen regnede jo knallerten for noget den gang, når man først havde fået kørekort til bil,” lyder hans konstatering.
”Det er en kæmpe fornøjelse at lave en skrotbunke om til et glansbillede,” erklærer han.
Artiklen fortsætter under billedet
Billede
Interessen for at skrue er gået i arv. Her er det barnebarnet Emil, der som kun 11-årig blev medlem af Ny Veteranknallert Klub.
Billede
Barnebarnet Fillip er også veteranknallert-interesseret og er ligesom sin fætter Emil også medlem af NYVK.
Og nu, hvor de unge mennesker er kommet med i værkstedet, er det bare blevet rigtig sjovt.
”Og nu, hvor de unge mennesker er kommet med i værkstedet, er det bare blevet rigtig sjovt,” siger han med henvisning til børnebørnene Emil og Fillip, der begge også er medlemmer af Ny Veteranknallert Klub. Emil som klubbens yngste medlem nogensinde. Indmeldt som kun 11-årig og de første hårde år kun som misundelig iagttager ved veteranknallert løb. Faktisk repræsenteres familien i klubben med tre generationer. Datteren Bettina kører naturligvis Honda Camino, identisk med den, hun fik som ny i 1979.
”Hun ville under ingen omstændigheder have en dame-knallert, som hun kaldte en Puch Maxi den gang. Nej, det skulle være en Honda,” smiler Bent Sørensen og undlader ikke at tilføje, at den altså kører godt den Honda.
 
40-års jubilæum markeres forsinket
Bents Motorværksted i Østbirk passerede sidste år 40-års jubilæet. Markeringen blev på grund af Corona-situationen udsat til i år og afholdes i morgen lørdag ved en inviteret reception.

Foto: NYVK - Billederne i denne artikel er fra et besøg i værkstedet hos Motor-Bent i foråret 2019.

Billede
Et øjebliksbillede hos "Motor-Bent" i Østbirk, foråret 2019.

Comments are closed.

    NYVK.dk

    Seneste nyt fra Ny Veteranknallert Klub.

    For ældre nyheder brug oversigten øverst på forsiden af Nyhedssiden her

    RSS-feed

NYVK
  • fællesskab
  • oplevelser
  • rejser
  • køreture
for alle på tværs af alder, køn og nationalitet

Ny Veteranknallert Klub

Stiftet 30. oktober 2014

Formand
Viggo Olesen tlf.  +45 40 25 55 23
Læs mere
Picture
  • Forside
  • Nyheder
  • Kalender 2025
  • Om NYVK
    • Organisation >
      • Referater
    • Vedtægter >
      • ... kun som tekst
    • Print selv køreplade
  • Medlemskab
  • NYVK shop
  • Arkiv
  • Kontakt