• Forside
  • Nyheder
  • Kalender 2023
  • Om NYVK
    • Organisation >
      • Referater
    • Vedtægter >
      • ... kun som tekst
    • Print selv køreplade
  • Medlemskab
  • NYVK shop
  • Arkiv
  • Kontakt
Ny Veteranknallert Klub
  • Forside
  • Nyheder
  • Kalender 2023
  • Om NYVK
    • Organisation >
      • Referater
    • Vedtægter >
      • ... kun som tekst
    • Print selv køreplade
  • Medlemskab
  • NYVK shop
  • Arkiv
  • Kontakt

Nyheder fra NYVK

Kategorier

Alle
Åbent Hus
Aktiviteter
Aktiviteter 2022
Bestyrelse
Billedgalleri
E10-benzin
Emaljeplader
Ethanol I Benzin
Faceboook
Forsikring
Gavekort
Generalforsamling
Hjemmesiden
Impulsiv Knallerttur
Indmeldelse
Kalender 2015
Kalender 2016
Kalender 2017
Kalender 2018
Kalender 2019
Kalender 2020
Kalender 2021
Kalender 2022
Kalender 2023
Medieomtale
Medlemmer
Mossø Open
Nyhedsbrev
Nyvk-logo
Nyvk-shop
Prüfrex ZW5
Rud Moppers
Skruedag
Sveriges Tur
Trafikveste
Tyskland
Værkstedskaffe
Vedtægter
Video

Arkiver

Marts 2023
Februar 2023
December 2022
November 2022
September 2022
August 2022
Juli 2022
Juni 2022
Maj 2022
April 2022
Marts 2022
Februar 2022
November 2021
September 2021
Juli 2021
Maj 2021
April 2021
November 2020
September 2020
August 2020
Juli 2020
Juni 2020
Marts 2020
Februar 2020
Januar 2020
November 2019
Oktober 2019
September 2019
August 2019
Juli 2019
Juni 2019
Maj 2019
April 2019
Marts 2019
Februar 2019
Januar 2019
November 2018
September 2018
August 2018
Juli 2018
Juni 2018
Maj 2018
April 2018
Marts 2018
Februar 2018
Januar 2018
December 2017
November 2017
Oktober 2017
September 2017
August 2017
Juli 2017
Juni 2017
Maj 2017
April 2017
Marts 2017
Februar 2017
Januar 2017
December 2016
November 2016
Oktober 2016
September 2016
August 2016
Juli 2016
Juni 2016
Maj 2016
April 2016
Marts 2016
Februar 2016
Januar 2016
December 2015
November 2015
Oktober 2015
September 2015
August 2015
Juli 2015
Juni 2015
Maj 2015
April 2015
Marts 2015
Februar 2015
Januar 2015
December 2014
November 2014
Oktober 2014


Enhver veteranejers mareridt - 40 køretøjer brændte

20/2/2023

 
Billede
Resterne af en Suzuki DM 50 knallert, som var én af mange i NYVK-medlem Henning Fink Andersens ladebygning. Branden 20. januar lod intet tilbage.

TEKST & FOTO:
Ny Veteranknallert Klub
Klik på billederne
for at se dem i større gengivelse


“Det er jo, som det er,” siger NYVK-medlem Henning Fink Andersen og kigger på de udbrændte rester af det, der indtil 20. januar var hans udlænger på gården. I den nu udbrændte bygning stod blandt meget andet 40 veterankøretøjer. Biler, motorcykler og knallerter. Intet er tilbage.
Billede
Henning Fink Andersen og Siggi.
En komplet samling af Velo Solex’ere ligger i ruinerne. Det samme gør Yamaha’er, Suzuki’er, Puch’er og Kreidlere, for så vidt tabslisten tæller knallerterne.
For motorcyklernes vedkommende rummede samlingen først og fremmest to-taktere: Suzuki og MZ. Motorcyklerne er ligesom alt det andet gået op i røg. Kun skeletterne i form af nøgne metaldele er tilbage.
Artiklen fortsætter under billedet
Billede
En komplet samling af Velo Solex'er udbrændte totalt.
“Noget var restaureret og klar. Noget var ikke, men kunne køre. Andre køretøjer var klenodier, der skulle sættes i stand,” opsummerer Henning Fink Andersen.
Siden han i 1991 overtog ejendommen ved Erslev på Mors, har han samlet til huse.
“Tjah… hvad var der ej’ derinde,” bemærker han eftertænksomt.
En stor lift til biler anes som bøjede jernstolper og plader mellem forkullede, nedfaldne spær og murbrokker.
”Vandbøffel” begravet i murbrokker
De nu vakkelvorne mure står og hælder, som kan de ikke beslutte sig for, til hvilken side det skal gå. En skillevæg, der gik op i kip i udlængen besluttede sig her fredag aften - knap en måned efter branden. Stormen Otto pressede på med vindstød af orkanstyrke, og skillevæggen valgte at falde med vindretningen. Ret ned oveni det, som flammerne havde ladet tilbage af en Suzuki GT 750 – også kaldet ”vandbøffel”. Som om klenodiet af to-takteren fra først i 70’erne ikke var straffet nok i flammerne.
”Ja, der lød pludselig et ordentligt brag,” konstaterer Henning Fink Andersen om murens fald og dermed den endegyldige begravelse af ”vandbøflen”.
Artiklen fortsætter under billedet
Billede
Varmen under branden var enorm.
Ringede 112 med det samme
Henning Fink Andersen er friluftsmenneske.
”570 overnatninger i shelters,” nævner han som beskrivelse af, hvor meget friluftsmenneske, han er. Han sover bedst ude.
Derfor sov han også i campingvognen i indkørslen ved ejendommen den torsdag aften i januar, da hans verden pludselig forandredes.
”Strømmen gik i campingvognen. Så tænkte jeg først – nå, er det måske begyndt at regne, for så går strømmen nogle gange derude, hvis der er kommet vand ned i en stikdåse. Så åbnede jeg døren og kunne høre tagpladerne sprænges. Da stod flammerne ovenud af taget,” fortæller han og peger op i retning af de sortsvedne spærrester over udlængen. Da var klokken fire minutter over midnat, natten til fredag 20. januar.
”Jeg ringede 112 med det samme – og de kom med brandbiler fra både Morsø Brandvæsen og Thisted. De var her i løbet af et kvarter, men der var intet at gøre,” refererer han fra den lange nat, hvor 30 års samling af klenodier forsvandt.
LP-plader – musikken er væk
Om eftermiddagen før branden om aftenen, havde han afsluttet et større sorteringsarbejde af samlingen af LP-plader. 2.000 styks sådan rundt regnet var der i bygningen.
”Jeg havde Elvis-samlingen komplet. Ja, og en hel masse andre gamle, værdifulde vinyler. Det hele var sorteret. Jeg var lige nøjagtig blevet færdig med det,” fortæller Henning Fink Andersen.
En af de få plader, der har bevaret bare en lille smule af den oprindelige, cirkulære facon, er en LP, udgivet i 1981. Etiketten er intakt. Og det kan forekomme symbolsk, at det er en plade med bandet, der hedder ”Broken Home” – og LP’ens titel er ”Life”.
I tusindvis af gamle kassettebånd gik samme vej som LP-pladerne.
Artiklen fortsætter under billedet
Billede
Musikken er væk.
Lade-apparat måske årsagen til branden
Henning Fink Andersen har en kraftig formodning om, at det er opladningen af en af hans el-scootere, der har igangsat branden.
”Ja, enten er det laderen eller også er det batteriet, der er kollapset – det tror jeg. Men endnu har brandmyndighederne ikke givet noget endeligt svar,” fortæller han og fortsætter:
”Nu har jeg ladet på mine el-scootere i 32 år, uden der er sket noget. Og så gik det galt.”
Henning Fink Andersen er lam i benene efter en arbejdsulykke for godt 30 år siden. Han er derfor helt afhængig af sine el-scootere til både at komme rundt i hjemmet, på ejendommen og ude omkring.
Kontaktede advokat samme dag
Det lykkedes brandfolkene at redde stuehuset fra flammerne. Men et par ruder klarede ikke varmen. For varmt, det blev der den fredag nat på ejendommen.
”Ja uha. Det var frygteligt,” konstaterer han.
Aftalen med forsikringsselskabet er ved at være på plads.
Artiklen fortsætter under billedet
Billede
Motorcykler på stribe - forrest en Suzuki GT 550.
”Det første jeg gjorde om formiddagen efter branden, var at ringe til en advokat. Det er jeg glad for i dag. Advokaten har taget sig af det hele med forsikringsselskabet,” siger Henning Fink Andersen.
”Bygningen genetableres. Men alt det, der var derinde, får jeg en samlet sum for på ca. 500.000 kr. Køretøjerne skulle jo for hver enkelt enhed have været forsikret, hvis jeg skulle kunne have fået deres reelle værdi udbetalt. Og det var de jo ikke,” uddyber han og fortsætter:
”Men sådan set, var det jo uerstatteligt. Meget af det, kan jeg jo slet ikke finde igen – slet ikke til de priser, som jeg i sin tid gav for det. Nej, jeg må bare begynde forfra igen.”
Klenodier på ”fjernlager”
En del køretøjer har han dog stadig i behold. Både biler, knallerter og motorcykler. Det står til alt held opmagasineret andre steder, hvor han har lejet sig ind.
Ja, der er ikke så meget at gøre ved det nu. Sket er sket. Og jeg må bare se at komme videre. Jeg har haft en del forhindringer i mit liv, og der er ikke noget endnu, der har slået mig ud. Det gør det her heller ikke. Jeg skal nok komme videre,” konstaterer han
Billedgalleri fra NYVKs besøg hos Henning Fink Andersen lørdag 18. februar 2023
Klik på billederne for at se dem i større gengivelse.
Forkullede spær, murbrokker og bøjet metal er hvad der er tilbage efter branden 20. januar.
Intet anvendeligt er tilbage i brandtomten.
Det sørgelige syn ind gennem det, der en gang var en port.
NYVK-medlem Henning Fink Andersen.
Siggi er Henning Fink Andersens tro følgesvend.
Enhver veteranejers mareridt blev virkelighed for Henning Fink Andersen natten til 20. januar.
"Skeletterne" fra veteransamlingen står og ligger på stribe under ladens forkullede rester.
Motorcykler på stribe. Alle to-taktere. Forrest Suzuki GT 550.
Der var en gang en motor.
Bagagebærere fra nogle af klenodierne stikker frem.
Nostalgien brændte og musikken forsvandt. 2.000 LP-plader klarede ikke flammerne.
Symbolsk vraggods. LP'en med titlen "Life" er udgivet i 1981 af bandet "Broken Home"
"Ja, hvad var der ej' derinde," siger Henning Fink Andersen.
Et helt igennem trist syn. Stolte to-taktere er en saga blot.
Ødelæggelserne i den fjerneste af længerne.
Stormen Otto blæste skillevæggen mellem længerne omkuld og en "vandbøffel" blev endegyldigt begravet.
Heller ikke på bagsiden af udlængen er der håb for, at noget har overlevet branden.
Samuraien måtte kapitulere - Suzuki DM 50 knallerten kommer ikke på vejen igen.
Samlingen af Velo Solex'er er væk.
Det var en gang en Suzuki GT 550 - tre-cylinderet.
Suzuki Titan 500 - to-cylinderet (T500 Titan).
Flammerne var altædende.
Nogle af køretøjerne var sat i stand, andre var ikke men kunne køre.
Murværket står vakkelvornt tilbage.
Godt 30 års samling af køretøjer forsvandt.
Sikringen af asbestholdigt materiale blev hurtigt klaret.
Henning Fink Andersen ser frem til rydning af brandtomten og genetablering af bygningerne.

Comments are closed.

    NYVK.dk

    Seneste nyt fra Ny Veteranknallert Klub.

    For ældre nyheder brug oversigten øverst på forsiden af Nyhedssiden her

    RSS-feed

NYVK
  • fællesskab
  • oplevelser
  • rejser
  • køreture
for alle på tværs af alder, køn og nationalitet

Ny Veteranknallert Klub

Stiftet 30. oktober 2014

Formand
Viggo Olesen tlf.  +45 40 25 55 23
Læs mere
Picture
  • Forside
  • Nyheder
  • Kalender 2023
  • Om NYVK
    • Organisation >
      • Referater
    • Vedtægter >
      • ... kun som tekst
    • Print selv køreplade
  • Medlemskab
  • NYVK shop
  • Arkiv
  • Kontakt