• Forside
  • Nyheder
  • Kalender 2023
  • Om NYVK
    • Organisation >
      • Referater
    • Vedtægter >
      • ... kun som tekst
    • Print selv køreplade
  • Medlemskab
  • NYVK shop
  • Arkiv
  • Kontakt
Ny Veteranknallert Klub
  • Forside
  • Nyheder
  • Kalender 2023
  • Om NYVK
    • Organisation >
      • Referater
    • Vedtægter >
      • ... kun som tekst
    • Print selv køreplade
  • Medlemskab
  • NYVK shop
  • Arkiv
  • Kontakt

Nyheder fra NYVK

Kategorier

Alle
Åbent Hus
Aktiviteter
Aktiviteter 2022
Bestyrelse
Billedgalleri
E10-benzin
Emaljeplader
Ethanol I Benzin
Faceboook
Forsikring
Gavekort
Generalforsamling
Hjemmesiden
Impulsiv Knallerttur
Indmeldelse
Kalender 2015
Kalender 2016
Kalender 2017
Kalender 2018
Kalender 2019
Kalender 2020
Kalender 2021
Kalender 2022
Kalender 2023
Medieomtale
Medlemmer
Mossø Open
Nyhedsbrev
Nyvk-logo
Nyvk-shop
Prüfrex ZW5
Rud Moppers
Skruedag
Sveriges Tur
Trafikveste
Tyskland
Værkstedskaffe
Vedtægter
Video

Arkiver

Marts 2023
Februar 2023
December 2022
November 2022
September 2022
August 2022
Juli 2022
Juni 2022
Maj 2022
April 2022
Marts 2022
Februar 2022
November 2021
September 2021
Juli 2021
Maj 2021
April 2021
November 2020
September 2020
August 2020
Juli 2020
Juni 2020
Marts 2020
Februar 2020
Januar 2020
November 2019
Oktober 2019
September 2019
August 2019
Juli 2019
Juni 2019
Maj 2019
April 2019
Marts 2019
Februar 2019
Januar 2019
November 2018
September 2018
August 2018
Juli 2018
Juni 2018
Maj 2018
April 2018
Marts 2018
Februar 2018
Januar 2018
December 2017
November 2017
Oktober 2017
September 2017
August 2017
Juli 2017
Juni 2017
Maj 2017
Marts 2017
Februar 2017
Januar 2017
December 2016
November 2016
Oktober 2016
September 2016
August 2016
Juli 2016
Juni 2016
Maj 2016
April 2016
Marts 2016
Februar 2016
Januar 2016
December 2015
November 2015
Oktober 2015
September 2015
August 2015
Juli 2015
Juni 2015
Maj 2015
April 2015
Marts 2015
Februar 2015
Januar 2015
December 2014
November 2014
Oktober 2014


Mossø Open 2018 - de løse skruers tur

10/6/2018

 
Kreidler Florett, Mossø Open 2018, Ny Veteranknallert Klub
Smil og højt humør fra morgenstunden - endnu en gang. 75 deltagere i Mossø Open 2018 startede op fra Eldrup i behageligt, overskyet klima efter flere dages hedebølge. Foto: Annette Viborg
Gennemtrawles ruten på 51 km rundt om Mossø i dag med en metaldetektor, vil der kunne samles en større beholdning af skruer og møtrikker til udstødningsrør til et varieret udbud af knallerter.
Mossø Open 2018 blev de løse skruers tur. Og de to indforskrevne “ligvogne” havde skiftende gæster på kortere eller længere ophold, indtil der blev fremskaffet enten nye skruer og møtrikker, eller kvalificerede nødløsninger til fastgørelse.
Lettelsen over igen at være kørende var tydelig, hos såvel unge som ældre, der måtte gennemleve den beskæmmende tur på “ligvogn”.

Læs også:
“Sanger-Leo”s handicap-knallert
til Mossø Open


Se billeder fra Mossø Open 2018:
Link til billedgalleri på Flickr

Se videoklip på Youtube:

Afgang fra sidste stop - Alken

Mossø Open 2018, start, Ny Veteranknallert KlubKlik på billedet for at se det i større gengivelse - Foto: NYVK
75 knallerter til start + 1
Det var i år “den lette” vej rundt med Yding Skovhøj for nedadgående. Inden feltet nåede dertil, var morgenkaffen med det hele - inkl. friskbagt og lun leverpostej leveret direkte fra ovnen hos Hou Slagter med kurér - blevet indtaget i smedjen hos turleder Viggo Olesen i Eldrup. Ja, og snakken gik højlydt.
Blandt de 78 tilmeldte fik et par desværre forfald. 75 knallerter lagde 10.30 fra start, mod første stop på Ejer Bavnehøj. Her sluttede Herluf Høyer sig til på sin “post-puch”, efter at han i rollen som kroejer lige havde skullet klare hjemlige gøremål på Sandvad Kro med mad til et selskab først.
Skyerne tog det værste af solen, men temperaturen var på den gode side af 23 grader og dermed var det fuldt lovligt at kigge dybt i kioskens is-beholdning på toppen. Inden toppen gik en Puch død, og ligvognen måtte i aktion, da ejeren øjnede mulighed for at køre til hjemadressen for skift af køretøj.

Løst snoretræk
Værre stod det til med en Puch Maxi, der havde skudt simmerringen ud i siden til tændingen. Ejeren svedte med værktøjet, tændingssystemet drev af benzin og olieblanding fra krumtaphuset, og de nervøse trækninger ved tanken om “ligvognen” meldte sig. Men der var ingen vej uden om.
Truslen om “ligvogn” virkede til gengæld på den bedagede tre-hjuler, der ellers i et kvarter ikke havde ladet sig starte.
Den noget alternative start-anordning med løst snoretræk havde stor underholdningsværdi - effekten var til gengæld varieret.
Efter forsøg nr. 387 og kodeordet “ligvogn” lykkedes det og med livstroen i behold valsede tre-hjuleren med det skæve venstre baghjul ned ad Ejer Bavnehøj. Set bagfra kunne den minde om en islandsk hest med dårligt knæ.

Artikel fortsætter under video

Puch Maxi som samlesæt
Puch Maxi’en blev afleveret som samlesæt i værksted på vej mod Kloster Mølle, hvor den fik nyt liv, og ejeren kunne tørre sveden af panden og han nåede sin friksbagte pandekage.
Igen i år var det Pandekage-vognen fra Silkeborg, der servicerede med frokosten og fra deltagerne var der igen ros til måltidets størrelse, smag og kvalitet.
Slid og magi bar frugt - en tid
En vis tre-hjuler kom med slid og magi i gang igen efter frokoststoppet og af sted det gik gennem Gl. Rye til Øm Kloster. Her blev pausen for tre-hjuleren dog så kort, at den ikke nåede tilstrækkelig afkøling til endnu en start. Ejeren gav nødtvunget op. Men “ligvogn” - nej tak.
“Den kommer i gang på et tidspunkt”, mente han fortrøstningsfuldt. Tilskuernes ansigtsudtryk signalerede en vis tvivl, må vi sige.
Tre-hjuleren så vi først igen, da feltet efter pause ved Alken Sø var nået retur til startstedet. En rum tid senere drønede den så forbi. Tvivlerne var gjort til skamme.
Selv en Zweirad Union-motor kan få hedeslag
Det sidste stræk fra Alken mod Eldrup blev for voldsom en oplevelse for først en Puch og så en Radexi. Den ellers livsstærke Zweirad Union-motor på Radexi’en fik hedeslag. Det kan jo ske for selv den bedste.
Alle de løse skruer, hedeslagsramte motorer, tekniske nedbrud og start-udfordringer blev som altid samtaleemner. Og gode råd var der som altid mange af. Som én bemærkede: “Den dag, der ikke er nogen, der har bare et enkelt godt råd, så skal du nok prøve at finde en anden knallert!”

Effektivt hjælper-team
Uden hjælpere intet Mossø Open. Også i år brugte et team på fire en hel lørdag på at assistere med først morgenserveringen og senere kørsel af “ligvogne” og “vandvogn” og til slut kaffebrygning ved hjemkomst og afrigning. Det er en kæmpe og uvurderlig hjælp. Tusind tak.
Tak også til alle deltagere, der bidrog med at holde sammen på flokken under vejs. Det lykkedes til ug med kryds og slange - ikke en eneste udbryder slap af sted i år.

Tak for "orn'li kørsel"
Og til sidst stor ros til hver og en på knallert. Der blev kørt forbilledligt. Givet plads til medtrafikanter og biler. Ingen overhalinger, ingen kolonnekørsel med flere på siden af hinanden og fra start til slut afpasset hastighed, så alle kan være med. Det er med andre ord det, vi i Ny Veteranknallert Klub kort og godt kalder “Orn’li kørsel”.
Det kan vi ikke få for meget af.

På gensyn til Mossø Open 2019


Comments are closed.

    NYVK.dk

    Seneste nyt fra Ny Veteranknallert Klub.

    For ældre nyheder brug oversigten øverst på forsiden af Nyhedssiden her

    RSS-feed

NYVK
  • fællesskab
  • oplevelser
  • rejser
  • køreture
for alle på tværs af alder, køn og nationalitet

Ny Veteranknallert Klub

Stiftet 30. oktober 2014

Formand
Viggo Olesen tlf.  +45 40 25 55 23
Læs mere
Picture
  • Forside
  • Nyheder
  • Kalender 2023
  • Om NYVK
    • Organisation >
      • Referater
    • Vedtægter >
      • ... kun som tekst
    • Print selv køreplade
  • Medlemskab
  • NYVK shop
  • Arkiv
  • Kontakt